fbpx
Trender innen markedsføring 2021

Trender innen markedsføring 2021

Vi i markedsteamet hos Líf har startet året 2021 med et  dypdykk i markedsføringstrender. Med stor nysgjerrighet har vi sett på hvordan pandemiåret har påvirket oss i bruken av sosiale mediekanaler.

I 2020 var det en økning på 12% i bruken av sosiale medier. Vi tilbringer nå i gjennomsnitt 2 timer og 24 minutter per dag på våre sosiale kanaler. Det er  hele  4,14 billioner brukere på sosiale medier i verden i dag. I følge wearesocial.com ble det registrert  480 millioner  nye  brukere  bare i siste halvdel av 2020!

I tillegg har  E-handel  gått i taket. Det at Amazon doblet sin inntjening under pandemien viser at vi har blitt storhandlere på nett. De samme målgruppene og forbrukerne har vi med oss, også i reiselivet. Og det er på sosiale medier vi treffer dem aller først.

 

Følgende 5 trender  er  verdt å merke seg for 2021:

 

1. Tilpasning av et mer personlig og  individuelt innhold

 

Sosiale  medier er blitt en jungel av  massekommunikasjon. Som en konsekvens av dette har  brukerne  fått en mer selektiv  tilnærming  til hva de  ønsker å ta inn over seg og ikke, og Unlike- og Unfollow-knappene  er ikke langt unna.

En enkel måte å løse dette på er å bygge opp en individuell kampanjeplan som retter seg mot spesifikke  målgrupper.  Definer konkrete målgrupper og  rett kampanjer med innhold  direkte mot  dem.

Google  Analytics og Facebook Businessmanager gir et godt innblikk i hvem som er  dine  følgere på digitale plattformer. Ved å bruke Facebook-pikselens sporing på nettsiden din kan du enkelt sette opp såkalte «retargeting-kampanjer». Det vil si at du henvender deg til de som allerede er interessert, og har meldt sin  interesse  for  tjenestene  og tilbudene  dine.

 

2. Økt  fokus   på  kommunikasjon via  Messenger  og  chat-funksjoner

 

Vær sosial på sosiale medier!  Det ligger i navnet, men det blir  likevel   ikke alltid  praktisert. En post på sosiale medier er ikke nok, kunden vil oppleve at du er der for dem.

Vi ønsker kommunikasjon  med våre  kunder, og i tiden fremover  vil  chatfunksjonen  bli en mye større  serviceportal. Følgerne dine vil ha direkte kontakt med deg via Facebook  Messenger  og innboks på Instagram.

Gjennomsnittssvartid  på chat er  i dag på 1  time og 56 minutter, mens undersøkelser viser at 50% av  brukerne vil ha svar innen  korte  30 minutter. Du må sette av tid til å besvare den dialogen du setter i gang ved å poste innlegg på sosiale medier. Når du raskt svarer i chat og på kommentarer, vil du se økt engasjement på dine poster.

3. Videomarkedsføring

 

Virkemiddelet videomarkedsføring har tatt helt av. Med  TikTok  har vi sett at dagsaktuelle hendelser og aktualiteter blitt delt ofte i humoristisk forstand. Hele  85% av alle internettbrukere ser videoer på  sosiale  medier  hver måned.

Videomarkedsføring vekker større  oppmerksomhet  enn statiske poster. En kan enkelt laste ned apper som for eksempel Bannersnack, Canva  eller andre videoverktøy som gjør det lett for deg å lage filmer av grunnmateriell fra egen  mobil.

 

4. Bruk av  stories

 

I forlengelsen av videomarkedsføring har bruk av  stories  blomstret opp på Facebook og  Instagram. Også  LinkedIn og Whatsapp  har nå kommet med storyfunksjoner.

Stories  blir som en  nyhetsfeed  på de ulike kanalene.  Det er en enkel måte å laste opp og  dokumentere  aktiviteter  fra  der du er akkurat nå, og tåler en mer upolert visuell fremtoning enn hva en post i  feeden din gjør.

Storyposter   oppleves som mer autentiske. De består ofte av filmmateriell og kan ha som hensikt å bygge opp under en post i  feeden, eller henvise til  lenker.

Det  aller viktigste  er kanskje at du kan henvise og lenke opp til andre kontoer  du ønsker å fremme og vise vennskap til. Funksjonen «repost til stories»  er  en unik  mulighet  til  å spille  hverandre  gode, bygge samhørighet  og øke din egen  følgermasse.

 

5. Bruk av makro og mikro-influencere

 

Det er ikke til å komme unna at vi fristes mer av anbefalinger som kommer fra høyprofilerte personer, og at tips om destinasjoner og produkter fra det som kalles influencere selger godt.

Det som før  ble  beskrevet  som  folkemunne, har influencere bygget sine imperier på. 63 % av alle som driver med markedsføring regner med å øke sine budsjetter for influencer marketing.

Vi ser gjerne at  makro-influencere  benyttes av  store kunder som ønsker  god synlighet, og mini-influncere  benyttes av små og mellomstore bedrifter som ønsker å bygge tillit, troverdighet og begeistring rundt sine tjenester og produkter.

Ta gjerne kontakt med oss i Líf  om vi kan hjelpe dere med å komme i gang med markedsføringen på sosiale medier.